کد مطلب:1462 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:287

احکام نماز میت


600- نماز خواندن بر میت مسلمان یا بچه ای كه محكوم به اسلام و شش سال او تمام شده باشد واجب است .



601- نـماز خواندن بر بچه ای كه شش سال او تمام نشده ولی نماز را می شناسد بنابر احتیاط لازم است , و اگـر نـمـی شـناسد خواندن نماز بر او رجاء مانعی ندارد و اما نماز خواندن بر بچه ای كه مرده به دنیا آمده مستحب نیست .



602- نماز میت باید بعد از غسل و حنوط و كفن كردن او خوانده شود , و اگر پیش از اینها , یا در بین اینها بخوانند , اگر چه از روی فراموشی یا نداستن مساله باشد كافی نیست .



603- كسی كه می خواهد نماز میت بخواند , لازم نیست با وضو یا غسل یا تیمم باشد و بدن و لباسش پاك باشد , و اگر لباس او غصبی هم باشد اشكال ندارد , اگر چه بهتر آن است كه رعایت كند تمام چیزهایی را كه در نمازهای دیگر لازم است .



604- كـسـی كـه بـر مـیـت نماز می خواند باید رو به قبله باشد و نیز واجب است میت را مقابل او به پشت بخواباند , به طوری كه سر او به طرف راست نمازگزار و پای او به طرف چپ نمازگزار باشد.



605- بـنـابـر احتیاط مستحب مكان نمازگزار باید غصبی نباشد , و نیز باید از جای میت پست تر یا بلندتر نباشد , ولی پستی و بلندی مختصر اشكال ندارد.



606- نمازگزار باید از میت دور نباشد , ولی كسی كه نماز میت را به جماعت می خواند , اگر از میت دور باشد , چنانچه صفها به یكدیگر متصل باشند اشكال ندارد.



607- نمازگزار باید مقابل میت بایستد , ولی اگر نماز به جماعت خوانده شود و صف جماعت از دو طرف میت بگذرد , نماز كسانی كه مقابل میت نیستند اشكال ندارد.



608- بین میت و نمازگزار بنابر احتیاط باید پرده و یا دیوار و یا چیزی مانند اینها نباشد ولی اگر میت در تابوت و مانند آن باشد اشكال ندارد.



609- در وقـت خـوانـدن نـمـاز بـایـد عورت میت پوشیده باشد , و اگر كفن كردن او ممكن نیست , باید عورتش را اگر چه با تخته و آجر و مانند اینها باشد بپوشانند.



610- نـمـاز میت را باید ایستاده و با قصد قربت بخواند , و در موقع نیت میت را معین كند , مثلا نیت كند نماز می خوانم بر این میت قربة الی اللّه .



611- اگر كسی نباشد كه بتواند نماز میت را ایستاده بخواند می شود نشسته بر او نماز خواند.



612- اگـر مـیت وصیت كرده باشد كه شخص معینی بر او نماز بخواند , احتیاط مستحب آن است كه آن شخص از ولی میت اجازه بگیرد.



613- مكروه است بر میت چند مرتبه نماز بخوانند , ولی اگر میت اهل علم و تقوی باشد مكروه نیست .



614- اگـر میت را عمدا یا از روی فراموشی یا به جهت عذری بدون نماز دفن كنند , یا بعد از دفن معلوم شود , نمازی كه بر او خوانده شده باطل بوده است , جایز نیست برای نماز خواندن بر او قبرش را نبش كنند ولـی مـانـعـی نـدارد كه تا وقتی جسد او از هم نپاشیده رجاء با شرطهایی كه برای نماز میت گفته شد بر قبرش نماز بخوانند.